skip to Main Content

Konstruktion af Diam 24 One Design

Der er valgt de bedste materialer til bygning af båden og der er taget højde for både styrke og lethed. Der er brugt de såkaldte eksotiske materialer som glasfiber, kulfiber, polyester og epoxy. Dog har der også været fokus på en prisfornuftig båd, så der er valgt en balanceret løsning med den nødvendig brug af ex. det dyre kulfiber – uden det går ud over hverken styrke og økonomi.

Konstruktion er lavet med styrke, enkelhed og funktionalitet for øje

  • Alt er nøje tilvirket, så det kan samles og adskilles hurtigt. Funktionalitet har været nøgleordet.
  • Crossbeams skrues på centerskroget med i alt 8 bolte – nemt, stærkt og hurtigt.
  • Begge floaters – sideskrog – monteres på crossbeams gennem de unikke konus samlinger mellem crossbeam og floaters.
  • Masten er 2 delt og samles også med en konus i mellem de 2 dele.
  • Masten kan hhv. rejses og lægges ned igennem et enkelt og unikt tilpasset system
  • Båden kan samles og skilles ad med ganske få hjælpemidler og typer værktøj.
  • Nettet mellem skrogene monteres hurtigt med nøje afmålte snore og tovværk.
  • Fok og gennaker er på rulle og nemt at montere på land.
  • Båden står færdigt på en enkel vogn, der gør det nemt at flytte rundt med den og sætte den i vandet. Sideskrogene understøttes med de specielle og multianvendelige store puder/fendere.
  • Den kan nemt være på den specialfremstillede landevejstrailer og kan køres med almindelig bil med træk og uden specielt kørekort.
  • Alle dele er fremstillet og designet, så det kan være inde i hovedskroget og i cockpittet, når båden er pakket sammen.
  • 3 mand kan hhv. samle og adskille både på ca. 1 time og 2 mand på ca. 1.5 time, så hurtigt på vandet og hurtigt videre igen.
stoerrelsesguide-af-toej-fra-gitz-apperal

Centerskrog og floaters

De 3 skrog – centerskrog og de 2 floaters (sideskrog) er opbygget i en sandwich kontruktion med glasfiberforstærket polyester yderst og inderst med en kerne af PVC skum.

Alle skrog er forstærket med UD kulfiber på udvalgte steder med størst belastning. Yderst er der en højglans gelcoat finish.

Crossbeams

De 2 crossbeams, der forbinder de 3 skrog er opbygget i en sandwich kontruktion med glasfiberforstærket epoxy yderst og inderst med en kerne af PVC skum.

Begge crossbeams er forstærket med UD kulfiber for at sikre den største styrke og stivhed. Yderst er der en højglans gelcoat finish.

stoerrelsesguide-til-gitz-apperal
stoerrelsesguide-af-det-laekre-toej-fra-gitz

Foils – ror og daggerboard

De 3 foils – centersværd (daggerboard) og de 2 ror på hvert sideskrog er opbygget i en sandwich kontruktion med glasfiberforstærket epoxy yderst og inderst med en kerne af PVC skum.

Alle foils er forstærket med UD kulfiber på udvalgte steder med størst belastning og for at give den største styrke og stivhed. Yderst er der en højglans gelcoat finish.

Mast og bom

Masten er opbygget i ren kulfiber i en kontruktion med kulfiberforstærket epoxy. Der er brugt en 3K vævet kulfibermåtte og yderst er hele masten beskyttet med en farvet folie.

Bommen er i et sort anodiseret ekstruderet aluminiumsprofil.

stoerrelsesguide-af-gitz-apperal-toej
Back To Top